10 tipů jak zůstat aktivní i na podzim

Podzim je krásný. Příroda mění svoje barvy, klesající venkovní teploty a čerstvý vzduch umožňují cvičení či procházky během celého dne. Po letních prázdninách a dovolené jsme načerpali spoustu sil a klidně se můžeme pustit do něčeho nového. Vždyť správná předsevzetí si nemusíme dávat jen na Nový rok.

10 tipů jak zůstat aktivní i na podzim

1. Vyrazte do přírody

Pěší procházky, nordic walking, jízda na kole nebo na online bruslích… Přesně tyhle aktivity jsou na podzim velmi příjemné. Místo letních pařáků vás v podzimním odpoledni čekají mírné teploty a čerstvý vzduch, spousta barev dozrávajícího ovoce, listí a trav.

2. Zdravý pohyb na zahradě

Pokud máte vlastní zahradu, pak místo procházek spálíte spoustu kalorií při hrabání listí, kompostování, přípravě dřeva do krbu nebo do kamen, sklizni ovoce a přípravě záhonů a stromů na zazimování. Užijte si babí (indiánské) léto.

3. Nezapomeňte na správné oblečení

Ráno je trochu zima, odpoledne svítí slunce, večer se zase rychle ochladí. Nezapomeňte tomu přizpůsobit svoji oblečení. S tričkem s krátkým rukávem se pomalu rozlučte, na huňatý svetr je ale ještě brzy. Naučte se oblékat ve vrstvách, které podle venkovní teploty můžete snadno odkládat. Ideální je používat funkční (komfortní) spodní prádlo, které odvádí pot a tělo je stále v suchu. Druhá vrstva by měla být izolační. Odvádí vlhkost z komfortní vrstvy a udržuje tělesné teplo. Třetí vrstva oblečení by vás měla bránit proti větru a dešti.

4. Jak vidět a být viděn

Na podzim se později rozednívá a dříve se stmívá. Nedostatek světla venku ale neznamená, že musíte zapomenout na své oblíbené sportovní aktivity. Jen jim musíte přizpůsobit svoji výbavu. V parku i na silnici bez pouličního osvětlení byste měli dobře vidět, ale také by vás měli vidět ostatní. Ke své sportovní výbavě proto přidejte reflexní oblečení nebo pásky a svítilnu do ruky či na čelo.

5. Nepřízeň počasí vás nesmí zastavit

Podzimní plískanice a deštivé počasí mohou být častou výmluvou, proč nejít ven. Přestaňte obhajovat svou lenost. Pláštěnka či deštník stojí jen pár korun a vlhký vzduch vašim průduškám a plicím jen prospěje. V případě velkého lijáku či krupobití můžete navštívit posilovnu, věnovat se spinningu, projít se či proběhnout na běžícím pásu. Nebo si alespoň zacvičte doma u otevřeného okna.

6. Pitný režim platí i na podzim

Vaše tělo potřebuje dostatek tekutin během celého roku. Nemusíte sice pít tolik, jako v letních parnech, ale dva litry tekutin denně jsou minimem, které určitě zvládnete. V chladnějším počasí nahraďte studené nápoje teplým čajem.

7. Dopřejte tělu vitamíny a minerály

Zkracování dne a nedostatek slunečního svitu vede nejen ke zvýšení únavy, ale také ke špatné náladě. Nezapomínejte do své stravy zařadit potraviny s obsahem vitaminu C (v ovoci a zelenině), D (ryby, vejce), B5 (mléčné výrobky, slunečnicová semínka, kukuřice), železa (špenát, játra), ale také hořčíku, draslíku, zinku, sodíku a dalších minerálů.

8. Bojujte s podzimní únavou

Nemáte rádi vstávání za tmy a nedaří se vám nastartovat ke správným výkonům? Pomůže vám ranní sprchování vlažnou či studenou vodou. Sprcha vás rychle probere a pomůže otužování. Lépe pak budete snášet nízké teploty, které se venku za pár měsíců objeví a můžete předejít rýmě a chřipce. Důležitý je i zdravý spánek v délce 6-8 hodin denně. Pokud se vám nedaří usnout, pomůže vám teplá koupel před spaním.

9. Poperte se s nachlazením

Ani trénovanému tělu se však nachlazení nemusí vyhnout. Proto se na takovou eventualitu připravte. Na procházkách si natrhejte šípky a z usušených plodů si pak můžete udělat chutný čaj. Proti nachlazení a chřipce pomáhá také zázvor, lipový čaj nebo heřmánek. Při bolestech v krku a kašli vám pomohou sirupy z jitrocele, černého bezu a mateřídoušky.

10. Nepřepínejte své síly a stanovte si reálný cíl

I na podzim platí, že je lepší sportovat pravidelně několik dní v týdnu a kratší dobu, než vše dohánět o volném víkendu a uštvat se dlouhou trasou pochodu nebo jízdy na kole. Snažte se rozvrhnout své aktivity na 3-4 dny v týdnu třeba na půl hodiny, vydržte přibližně měsíc a pak si délku cvičení, vycházek nebo jízd postupně prodlužujte. Uvidíte, že vás to neomrzí, ale pohyb vás začne bavit. Stanovte si nějaký cíl, třeba 10 kilometrů chůze týdně. Budete mít radost z toho, že jste jej dokázali splnit.

Zobrazit diskuzi
Diskuze k článku
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x