10 tipů pro jarní probuzení organizmu

Nedostatek slunečního svitu v zimě může vést k jarní únavě a psychickému vyčerpání. Tyto stavy se souhrnně nazývají sezónní afektivní porucha. Jak jim předcházet a jak si jaro užít hned od začátku?

10 tipů pro jarní probuzení organizmu

1) Sluneční svit

To, že dlouhodobý nedostatek slunečního svitu způsobuje únavu a pocity beznaděje, je známý fakt. Může za to hormon melatonin, který řídí vnitřní hodiny organismu. Říká se mu také spánkový hormon, protože ho náš mozek produkuje v noci a my díky tomu můžeme kvalitně spát.
Denní světlo pak jeho produkci pozastaví – jenže pokud je dlouhodobě pošmourno, melatonin je produkován i během dne a způsobuje nám tu dlouhodobou únavu a melancholii. Využijte tedy každou chvilku, kdy venku svítí slunce. Pokud se během zimy nedostanete na dovolenou do teplých krajů nebo na hory, kde je větší šance na výskyt slunečních paprsků, dopřejte si světelnou terapii sami. Můžete si koupit speciálně upravená svítidla nebo zářivky, které imitují světelný jas. Pomůže také návštěva solária, kde se vaše tělo prohřeje a načerpá dost světelných paprsků – byť umělých.

2) Pohyb

Na začátku jara je pravidelný pohyb důležitější než kdy jindy. Probere vás a zároveň přispívá i k probuzení organismu. Díky aktivnímu pohybu totiž dochází k rozhýbání trávicího traktu, který po útlumu během zimy začne pracovat na detoxikaci organismu. Sport, který vás baví, je zároveň skvělým uklidňujícím prostředkem. Zlepší vám náladu díky serotoninu – hormonu štěstí, který se při něm vyplavuje do krve.

3) Strava

Stravovací režim je další možností, jak probrat své tělo k životu po zimním spánku. Zapomeňte na těžká jídla – i naši předci se řídili čtyřiceti denním půstem, který jejich organismus očistil a připravil na jaro. Teď je velmi důležité zařadit do svého jídelníčku lehká jídla. Zelenina, ovoce, rýže, luštěniny, mléčné výrobky a bílé maso by měly být vašimi denními společníky.

4) Vitamíny

Skvělým zdrojem vitamínů a zdravé energie jsou zeleninové nebo ovocno-zeleninové koktejly.
Jsou vhodné dokonce i pro lidi, kteří běžně zelenině moc neholdují, protože stačí přidat kousek ananasu, jablka nebo třeba jahod a z nápoje je chutná lahůdka. Potřebujete jen odšťavňovač a spoustu zeleniny a ovoce různých druhů. Výhodou je, že použít můžete prakticky cokoliv od mrkve přes řapíkatý celer až k listovému špenátu. Koktejly navíc kromě vitamínů obsahují velké množství potřebné vlákniny. Pokud do nich přidáte i limetku, citron nebo zázvor, působí skvěle při počátcích nachlazení.

5) Bylinky

Jakmile venku začnou růst čerstvé bylinky, neváhejte je použít. Dodají vám potřebné vitamíny, minerály i stopové prvky a také pomáhají s detoxikací organismu a s posílením imunity. Ty čerstvé můžete použít i ve studené kuchyni – vzpomeňte si třeba, jak chutný je chleba s mladou řeřichou. Doma na okně lze naklíčit i vojtěšku, pohanku, ale třeba i brokolici nebo ředkvičky. Použít se dají také jako doplněk do zeleninových salátů.
Venku pak snadno najdete mladé listy kopřivy, sedmikrásky nebo smetánky lékařské. Všechny tyto rostliny mají pozitivní vliv na náš organismus, pomáhají ho čistit a zároveň stimulují funkce vnitřních orgánů. Konzumovat je můžete jak ve formě salátů nebo špenátu, tak i jako čaje nebo
třeba přísadu do polévky.

6) Čaje

Kromě výše zmíněných čajů z bylinek je k pročištění a nastartování organismu vhodné zařadit do pitného režimu i další čaje. Klasický zelený čaj dodá tělu potřebné antioxidanty a zároveň energii, kterou potřebujete. Maté, kterému se také přezdívá čaj-nečaj, jsou sušené lístky cesmíny paraguayské. Obsahuje kofein, vitamíny a mnoho minerálních látek. Zlepšuje látkovou výměnu a funkci ledvin, posiluje imunitní systém a pomáhá i se snižováním hladiny cukru v krvi. Dalším vhodným čajem, který ale pro svou výraznou vůni nemusí chutnat každému, je pu-ehr. Ten vzniká fermentací čaje a pomáhá se snížením hladiny cholesterolu a s podporou látkové výměny v těle.

7) Spánek

Je zřejmé, že abyste mohli zdárně bojovat s jarní únavou, musíte být dostatečně odpočinutí.Dopřejte si tedy dostatečný objem kvalitního spánku. Pokud máte se spánkem potíže, ujistěte se, jestli neděláte nějakou drobnou chybku, která by nespavost mohla způsobovat. Pamatujte, že
nejlépe se vám bude spát v dobře vyvětrané, zatemněné místnosti, ve které bude teplota kolem 17 °C. Dvě hodiny před spaním byste se měli vyhnout sportu i kávě a jiným energetickým nápojům, aby usnutí proběhlo rychle a bez potíží. Máte-li s usínáním potíže, zkuste si večer
připravit meduňkový čaj.

8) Pokožka

Vaše pleť i pokožka celého těla bude pravděpodobně po zimě vysílená, možná i dehydrovaná.
Dopřejte jí proto jarní očistu a péči. Začněte peelingem celého těla, který zbaví kůži odumřelých buněk a prokrví ji. Můžete si dopřát i saunu, která vyplaví v potu odpadní látky a pomůže pleti s detoxikací. Pak nezapomeňte na kvalitní pleťový krém a tělové mléko. Vyzkoušet můžete také lymfatickou masáž, která má kladný vliv na lymfatický systém. Ten v těle zachytává škodlivé, cizorodé částice a pomáhá při ochraně proti infekcím.

9) Relaxace

Očistnou jarní kůru s masážemi, cvičením a odpočinkem můžete absolvovat i v některých českých lázních. Během prodlouženého víkendu nebo celého týdne se o vás postará zkušený personál a vy se budete cítit hýčkáni a opečováváni. Výhodou většiny pobytů je i vstupní konzultace s lékařem,
který vám doporučí nejvhodnější procedury.

10) Dobrá nálada

Nedílnou součástí jarního probuzení vašeho těla je i dobrá nálada. Ačkoliv se to může zdát jako stokrát omílané klišé, když začnete každý den pozitivně, dobrou náladu vám jen tak něco nezkazí a budete se cítit lépe. Je jasné, že někdy se to snadněji řekne, než udělá, ale je důležité, abyste si vyhradili čas i čistě pro sebe, dělali, co vás baví a užívali si příchod jara.

Diskuze k článku

Komentujte

Buďte první kdo bude komentovat!

avatar
  Subscribe  
Upozornit na