10 tipů na zdravé večerní „zobání”

Asi netřeba zdůrazňovat, že nejlepší je nebrat si večer k televizi občerstvení žádné. Pokud však již máte tento nepříliš vhodný návyk tzv. napodmiňovaný, můžete začít pracovat na jeho odnaučení a zpočátku si alespoň připravovat vhodnější „zobání“. Takové, které vám nepřinese příliš zbytečných kalorií navíc.

10 tipů na zdravé večerní „zobání”
  1. Pražená cizrna

Cizrnu si doma můžete upéct nebo upražit i bez použití tuku jen s oblíbeným kořením (kari, chilli apod.). Chutná skvěle a je to rychlovka (zejména pokud použijete cizrnu z konzervy). Stačí slít vodu (z konzervy, nebo uvařené cizrny), obalit cizrnu v koření a dát ji péct do trouby na 180 °C, dokud nezezlátne. Pražená cizrna se hodí i do salátů nebo místo smažené housky do polévky.

  1. Cereální/luštěninové lupínky a tyčinky

Místo klasických smažených chipsů, křupek a tyčinek můžete „zobat“ i jejich nesmažené varianty, jejichž základem jsou obilniny či luštěniny. Většinou mají vyšší obsah vlákniny a luštěninové varianty obsahují i o něco více bílkovin. Obsah tuku bývá většinou nižší. Není to ale vždy pravidlem. Sledujte proto složení a dejte pozor na snědené množství. K tyčinkám si můžete připravit i nějaký dip a ideálně také přikrájet zeleninu.

  1. Nalámaný knäckebrot

Pokud potřebujete při sledování televize něco chroupat, můžete si například do mističky nalámat knäckebrot. Potřebu něco uzobávat to splní, ušetříte energii, a ještě tělu dodáte potřebnou vlákninu.

  1. Sušené maso

Pokud patříte k milovníkům masa, vyzkoušejte místo tučných uzenin maso sušené, které má daleko lepší výživové hodnoty. Jeden sáček (25g) obsahuje jen kolem 250 kJ. Pozor si dejte ale na obsah soli, který může být u některých výrobků vysoký. Na trhu je však k dostání i sušené maso se sníženým obsahem soli.

  1. Kvalitní šunka

Pokud si místo salámu nebo klobásky dáte na talířek libovou šunku, ušetříte ve 100 g až 40 g tuku. A pokud vyberete kvalitní šunku s vysokým obsahem masa, tak si určitě i pochutnáte. V případě, že si to chcete ještě trochu zpestřit, tak si můžete připravit třeba šunkové rolky s cottagem, hotové jsou raz dva.

  1. Zeleninové jednohubky

Vrcholem vašeho snažení o zdravější alternativy zobání by mělo být to, že budete mlsat zeleninu. Zeleninové jednohubky si připravíte tak, že plátky okurky (kedlubny, mrkve…) doplníte ochuceným tvarohem nebo čerstvým sýrem. Věděli jste, že 30 takovýchto jednohubek má stejnou energetickou hodnotu jako jeden jediný obložený chlebíček?

  1. Šmakoun

Šmakoun je takový chameleon, který se dá využít na mnoho způsobů. Je to hmota vyrobená z vaječných bílků. Kromě toho, že se dá využít při vaření i pečení, můžete ho zobat klidně i jen tak samotný. Ne každému Šmakoun chutná, ale určitě má i své příznivce, tak ho vyzkoušejte. Jeho výhodou je, že má nízkou kalorickou hodnotu a obsahuje cenné bílkoviny.

  1. Čerstvé ovoce jako dezert

Pokud vás honí mlsná a máte chuť spíše na sladké, připravte si do mističky ovoce. Ideálně to, které je právě v sezóně. Případně můžete ovoce doplnit ještě bílým jogurtem nebo tvarohem a připravit si tak zdravý “dezert”. Sušené ovoce berte spíš jako takové „zdravější bonbóny“ – jsou poměrně koncentrovaným zdrojem cukru, takže jich jezte jen přiměřené množství.

  1. Domácí zeleninové chipsy

Zeleninové chipsy se tváří jako skvělá alternativa ke klasickým brambůrkům. Ano, může to tak být, ale jen pokud se jedná o chipsy sušené/pečené a nikoli smažené. Ty smažené v obchodě raději nechte a připravte si domácí variantu chipsů pečených. Pohrajte si při dochucování s kořením a najděte kombinaci, která vám bude nejvíce chutnat. Chipsy se dají připravit z mrkve, řepy, celeru, ale třeba i cukety nebo kedlubny.

  1. Uspokojte chutě nápojem

Při neodbytné chuti na něco dobrého si můžete pomoci i nápojem. Nejrůznější čaje mohou opravdu uspokojit chuťové buňky zcela nekaloricky. Pozor ale na prodávané ledové čaje, které jsou většinou velmi přeslazené. Vhodnou variantou je také káva. Vylepšit si ji můžete našlehaným mlékem (ideálně polotučným). K večernímu mlsání ale raději volte bezkofeinovou.

 

Ing. Hana Málková

Zobrazit diskuzi
Diskuze k článku
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x