10 TIPŮ JAK PEČOVAT O KŮŽI V LÉTĚ

V létě dáváme naší pokožce pořádně zabrat. Vystavujeme ji slunečním paprskům, chlorované i slané mořské vodě, vysušujeme ji klimatizací a mnohem méně ji chráníme oblečením. Aby zůstala zdravá a krásná, vyžaduje naši každodenní pozornost a péči.

10 TIPŮ JAK PEČOVAT O KŮŽI V LÉTĚ

1. HLÍDEJTE SI DOBU NA SLUNCI

sun, sunbating, beach, slunce, opalování, pláž, summer, léto

Většina z nás si hřejivé sluneční paprsky na kůži vychutnává, o spálenou kůži však nestojí nikdo. Každý má svou vlastní časovou hranici, jak dlouho může zůstat na slunci – obvykle to bývá 2 až 3 hodiny. Poté se již neopálíte a jen vystavujete pokožku riziku poškození UV zářením. Pokud si dobou pobytu na slunci nejste jistí, můžete vyzkoušet aplikaci pro chytré telefony QSun. Počítejte také s tím, že některá antidiabetika, např. deriváty sulfonylurey, zvyšují citlivost na sluneční záření.

2. KUPTE KVALITNÍ OPALOVACÍ KRÉM

Nespoléhejte se pouze na SPF, tedy sluneční protektivní faktor. Na obalu vždy hledejte také slova „široké spektrum“ a logo pro UVA záření. Pokud váháte, poraďte se o výběru krému se svým lékárníkem, který vám zaručí, že bude kvalitní a vhodný pro váš typ pleti. „Pro dosažení optimálního efektu nanášejte přípravek v silných vrstvách, první nátěr proveďte 20 minut před pobytem venku a aplikaci opakujte minimálně každé dvě hodiny,“ radí lékárnice Mgr. Leona Štěpková.

3. PEČUJTE O NOHY

Kůže na nohou si od diabetiků žádá zvláštní pozornost. Je třeba ji chránit nejen před zraněním, ale i před nadměrným sluněním. Popáleniny, puchýře a další defekty se mohou velmi špatně hojit. Nenechte si zkazit dovolenou a dodržujte několik zásad péče o nohy: nechoďte naboso, noste pohodlnou obuv, která vám nezpůsobí puchýře, nohy si pravidelně kontrolujte a nezapomínejte je před opalováním ošetřit opalovacím krémem. V případě poranění nohou vyhledejte raději odborné ošetření.

4. DOPŘEJTE KŮŽI VLÁHU

I kůže má v létě často „žízeň“. Kromě opalovacích krémů jí proto dopřejte i pravidelné ošetření hydratačními krémy. Vhodné jsou k tomu například tělová mléka na přírodní bázi s přísadami, jako je glycerin a panthenol. Zdravá pokožka je na dotek měkká, pevná a zvlhčená a dobře plní svou funkci bariéry. Hydratační přípravky však nikdy nenanášejte mezi prsty u nohou. V tomto vlhkém a teplém prostředí by se snadno množily mikroorganismy.

5. PŘI SPÁLENÍ JEDNEJTE RYCHLE

Někdy se tomu i přes veškerou snahu nevyhneme – usneme na sluníčku, zůstaneme příliš dlouho ve vodě nebo počasí na výlet vyjde lépe, než se čekalo. Spálení od slunce je zánětlivá reakce povrchových vrstev kůže. Čím dříve jej ošetříte, tím lépe. První zásadou je postižená místa chladit. Úlevu přinese studený bílý jogurt či salátová okurka. Spáleniny pak ošetřete přípravky s obsahem panthenolu nebo aloe vera nebo postižená místa zvlhčujte termální vodou ve spreji. Při vážnějších spáleninách vyhledejte lékařskou pomoc.

6. POUŽÍVEJTE NEUTRÁLNÍ MÝDLO

Jak odstranit nečistoty a mikroorganismy, aniž by se narušila přirozená rovnováha pokožky? Samotná voda nestačí. Umývejte se jemným, neutrálním mýdlem (vysoké pH rozpouští lipidy a poškozuje obranyschopnost kůže), opláchněte se vlažnou vodou a pečlivě se usušte, zvlášť mezi prsty a v záhybech kůže, kde vlhkost působí potíže.

7. PEČLIVĚ OŠETŘUJTE SUCHÁ MÍSTA

Při vyšších hladinách glukózy v krvi může docházet k větším ztrátám tekutin z těla. Projeví se to mmj. i vznikem míst se suchou kůží, nejčastěji na nohou či na loktech. Tu je třeba pečlivě ošetřovat. Pokud dojde k popraskání suché kůže, mohou se do ran dostat choroboplodné zárodky a způsobit infekci. Pobyt na slunci a ve vodě kůži ještě více vysušuje. Jediná rada v tomto případě zní: „Mazat, mazat a zase mazat.“ Ideální jsou hutnější a mastné krémy, které obsahují lipidy a vitaminy.

8. NOSTE PRODYŠNÉ OBLEČENÍ

Krémy nezachrání všechno. Důležité je v létě i správné oblékání. Noste volné spodní prádlo vyrobené z kvalitních materiálů, ideálně ze 100% bavlny, které umožňuje proudění vzduchu. Upnuté syntetické oblečení dokáže v létě, zvlášť při dlouhém sezení v autě nebo během sportu, způsobit nepříjemné a pálivé vyrážky. Pokud chcete prospět svým nohám nebo máte-li neuropatii, zvažte pořízení zdravotních ponožek pro diabetiky.

9. PORAĎTE SE S LÉKAŘEM

Některé problémy s kůží si u diabetiků žádají odbornou léčbu. Pokud se vám nedaří vyléčit suchou či zarudlou kůži vlastními silami, poraďte se o vhodných přípravcích se svým ošetřujícím lékařem raději dříve než později. Poškození kůže může vést k infekcím, které se mohou rychle rozvinout do závažných komplikací. Obzvlášť pečlivě hlídejte všechny oblasti postižené neuropatií.

10. CHRAŇTE PŘED SLUNCEM I OČI

Ultrafialové záření ohrožuje nejen naši kůži, ale i oči. Dlouhodobý pobyt na slunci, zvlášť při nižší koncentraci ozonu v atmosféře, kdy je intenzita UV záření vyšší, může vést k poškození rohovky a sítnice. Tento jev je známý jako solární retinopatie. Nedívejte se přímo do slunce a chraňte si oči brýlemi s UV filtrem. Na trhu jsou i speciální plavecké brýle s UV filtrem, které chrání oči při delším pobytu ve vodě. Vodní hladina totiž UV záření odráží a znásobuje jeho účinky.

Zobrazit diskuzi
Diskuze k článku
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x