10 rad jak předcházet prohřeškům v jídle a přejídání

Hřešení – to je slovo, které obvykle používáme, když méně či více vybočíme z (dietního) režimu, který jsme si předsevzali. Společnost STOB se tento týden rozhodla dát „hřešení“ vale a vyhlásila výzvu "Jídlo není hřích." Udržet si nadhled i při hubnutí a nemít z takového vybočení z režimu hned výčitky svědomí, je opravdu velmi důležité.

10 rad jak předcházet prohřeškům v jídle a přejídání

Čas od času vybočit z režimu a dopřát si jídlo, které máme rádi, i přesto, že je třeba kaloričtější a do našeho dokonale vyváženého jídelníčku se moc nehodí, totiž není nic špatného. Naopak, je to zcela přirozená součást i opravdu zdravého životního stylu.

Začarovaný kruh prohřešků

Jenomže takový zdravý vztah k jídlu, zvláště po letech diet a rozdělování potravin na dobré a špatné, není žádnou samozřejmostí. Obzvláště u takzvaných chronických dietářů může každé neplánované vybočení, „zahřešení“ a jídlo nad plán, roztočit začarovaný kruh, ve kterém jedno přejedení vede k dalšímu a dalšímu. Nutno podotknout, že jedno uklouznutí vám s váhou nezahýbe, pokud však takové jednorázové „zahřešení“ vede k období naprosté „nekontroly“ a přejídání, může to s vašimi snahami zhubnout pořádně zatočit.

10 rad proti “hřešení” a přejídání

Těchto pár základních rad vám pro začátek pomůže předejít přesně těm situacím, které často označujeme pojmem hřešení. Rady však platí i obecně pro každého, kdo chce žít a jíst zdravěji a udržet si nadhled.

1. Jezte pravidelně

Věděli jste, že neudržitelné chutě (nejenom) na sladké, mohou mít i fyziologický původ? Pokud celý den téměř nejíte, zcela vynecháte některé nebo i více hlavních chodů, váš organismus je vyhladovělý a večer vám to dá vehementně najevo. Možná to sami znáte. Přijdete domů po celém dni, kdy jste se nestíhali pořádně najíst, a sníte vše, co vám přijde pod ruku.

Pokud však budete jíst pravidelně a nebudete žádné jídlo vynechávat, večerní „nájezdy“ na ledničku a zbytečné přejídání už nemusí být vaším problémem.

Jak na pravidelné jedení teoreticky i prakticky, najdete v naší 3. výzvě.

2. Dbejte na správnou skladbu jídelníčku

Kromě pravidelného režimu je ale důležitá i správná skladba jídelníčku. Kromě toho, že by ve vašem jídelníčku měly být zastoupeny všechny základní živiny v dostatečném množství, měli byste také věnovat pozornost glykemickému indexu. Zkuste se vyvarovat potravinám s vysokým glykemickým indexem, které mají tu vlastnost, že vám rozhoupou hladinu cukru v krvi a brzy po jejich konzumaci budete mít opět hlad a chuť na sladké.

O glykemickém indexu se více dočtete například v tomto článku.

Častou chybou je také vynechávání sacharidů či velmi nízký energetický příjem. Tělu zkrátka bude energie chybět a bude se o ni hlásit.

3. Pečujte o svou psychiku – tabulka čokolády není náplastí na smutek

Hubnutí a zdravý životní styl je více než záležitostí žaludku, záležitostí hlavy a naší psychiky. Pokud o ni pečujete, vyhýbáte se zbytečnému stresu, snažíte se myslet pozitivně, dopřáváte své hlavě i (aktivní) odpočinek a umíte pracovat s negativními emocemi i jinak, než že je zajíte (a je jedno čím to bude), pak vám gratulujeme. Na takovém základu se zdravý přístup k jídlu a životnímu stylu totiž staví jedna radost.

4. Jezte všímavě

Zní to jednoduše a jednoduché to skutečně může být. Naučte se při jedení soustředit opravdu jen na to, co právě ochutnáváte a co to s vámi dělá. Udělejte si z jídla příjemný zážitek. Snažte se si na něj udělat dostatek času, jezte pomaleji a každé sousto si maximálně vychutnejte. Pozorujte, jak vám jídlo chutná, jak vás uspokojuje. A třeba zjistíte, že ony ty přesmažené hranolky z fast-foodu jsou vlastně opravdu hrozně slané a mastné a ten dezert zase příliš sladký a hutný. Třeba dokonce zjistíte, že vám k dokonalé spokojenosti a pocitu nasycení stačí mnohem menší porce, než jakou obvykle sníte. Když jídlo hltáme či jíme bezmyšlenkovitě, pak si nejenom ani nestačíme všimnout jeho kvality, chuti a dalších vlastností, ale také máme daleko větší tendenci sníst jídla zbytečně moc. A to je velká škoda.

Jak na trénink takového všímavého jedení a další rady a tipy najdete v naší 10. výzvě.

5. Nakupujte chytře

Tady platí jednoduché pravidlo – co nekoupíte, to nesníte. Vyvarujte se tedy kupování velkých „výhodných“ balení a nekupujte nekvalitní potraviny či polotovary. Zaměřte se na základní suroviny, nikdy nezapomínejte na ovoce a zeleninu a preferujte kvalitnější výrobky.

Druhým zásadním pravidlem pro chytrý a „zdravý“ nákup pak je – nechoďte nakupovat hladoví.

6. Plánujte svůj jídelníček

Pak se vám totiž nestane, že vynecháte hlavní jídlo a následný „vlčí“ hlad vás dožene až do nejbližšího fast-foodu či automatu s ne úplně vhodnými sladkostmi. Dobře naplánovaný jídelníček má celou řadu výhod. Kromě chytrého a efektivního nákupu vám pomůže i s tím mít jídla během dne zdravě a vyváženě poskládaná.

Naplánovaný jídelníček vám pomůže udržet si kontrolu a dobrý pocit ze sebe sama.

7. Hledejte alternativy

Téměř každá kalorická bomba má i svou zdravější variantu, která se jí chuťově může vyrovnat, nebo ji dokonce i předčit. Naučte se takové alternativy hledat nebo si je připravte sami doma.

Jste velcí milovníci zmrzliny, ale tak nějak tušíte, že dávat si jí v létě každý den by pro váš pocit a linii nebylo úplně vhodné? A kdo říká, že zmrzlina musí být kalorická a plná cukru a tuku? Některé zmrzliny nemusí mít vůbec špatné složení. Čtěte tedy obaly a vybírejte si ty druhy, které mají méně energie a více pozitiv. Navíc pokud se pustíte do domácí přípravy, můžete použít takové suroviny, které i ze zmrzliny udělají velice zdravý a vhodný dezert. Je to jen na vás.

8. Nezakazujte si oblíbená jídla

Zakázané ovoce chutná nejlépe. Proto může být takové zakazování si oblíbených dobrot při hubnutí opravdu kontraproduktivní a zbytečné.

Raději než zákazů se držte zlatého pravidla „Všeho s mírou.“

9. Vybočujte plánovaně

Víte, že strávíte večer na oslavě, nebo že jste o víkendu pozvaní na svatbu? Pak nemá cenu si namlouvat, že si nedáte dort a že možná neochutnáte i nějaké kaloričtější dobroty. Protože ochutnáte a není na tom nic špatného! Takové události jsou přeci jednou za čas a když si je naplno užijete, ochutnáte to, co vás zrovna bude lákat, a navíc se vám podaří se úplně nepřejíst a další den se vrátit do vašeho normálního jídelního režimu, pak je to ideální scénář.

10. Nemyslete černobíle

Černobílé myšlení může být (nejenom) při hubnutí velmi nebezpečné. Dělení jídla na dobré a špatné, povolené a zakázané, vám bere svobodu v rozhodování, radost z jídla a vede ke zbytečnému odpírání si oblíbených jídel. Odnaučte se škatulkovat a jídla si užívejte.

Zdroj: STOB


Zapojte se do Výzvy 52

Tento článek je součástí projektu Výzva 52 společnosti STOB. Pokud vás zajímají další podobné informace, zapojte se do projektu na stránkách www.stoblkub.cz také. Je to zdarma. Na každý týden je připravena jedna malá výzva, které se můžete zúčastnit a po celý rok tak postupně měnit své životní návyky k lepšímu. A protože jen příjemné změny mají šanci být trvalé, jsou jednotlivé výzvy postavené tak, aby vás bavily. Obsahují motivační videa, blogy, soutěže o ceny a hlavně nespočet zajímavých populárních témat a mýtů, o kterých zjistíte pravdu.

Zobrazit diskuzi
Diskuze k článku

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na